Menu Zamknij
logotypy Fundusze europejskie dla małopolski, Rzeczpospolita polska, Unia Europejska, Małopolska

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy we współpracy z Małopolską Szkołą Gościnności bierze udział w projekcie Zawodowa Małopolska -przedsięwzięciu Województwa Małopolskiego – Departamentu Edukacji realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027.

Projekt jest kontynuacją projektu „Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce”.

W ramach realizacji projektu uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy i Branżowej Szkoły I Stopnia w okresie od 19 października do 23 listopada 2024 roku, brali udział w zajęciach wyrównawczych z przedmiotów zawodowych na kierunku kucharz oraz zajęciach wyrównawczych z kompetencji cyfrowych.


I. Zajęcia wyrównawcze z z przedmiotów zawodowych na kierunku kucharz.

W zajęciach brali udział uczniowie Branżowe Szkoły I Stopnia:

Celem zajęć było:

  1. Rozwijanie umiejętności praktycznych i teoretycznych związanych z przygotowywaniem potraw i obsługą sprzętu gastronomicznego.
  2. Uzupełnianie wiedzy zawodowej oraz wyrównywanie braków edukacyjnych uczniów w zakresie przedmiotów zawodowych.
  3. Doskonalenie umiejętności manualnych poprzez praktyczne ćwiczenia, takie jak obróbka produktów spożywczych.
  4. Kształtowanie kompetencji miękkich, takich jak planowanie pracy, zarządzanie czasem, praca zespołowa i samodzielność.
  5. Przygotowanie do pracy w zawodzie poprzez naukę stosowania prawidłowej terminologii kucharskiej oraz rozwijanie estetyki przygotowywanych dań.
  6. Budowanie pewności siebie i zaangażowania uczniów w realizację zadań praktycznych i teoretycznych.

Zajęcia miały na celu nie tylko naukę, ale również inspirowanie uczniów do dalszego rozwoju w zawodzie oraz zwiększenie ich motywacji i satysfakcji z wykonywanej pracy.

Zajęcia były nie tylko wartościowe edukacyjnie, ale także bardzo atrakcyjne dla uczniów. Uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich umiejętności praktycznych i teoretycznych. W ramach zajęć przygotowywali różnorodne zakąski, wykorzystując składniki takie jak warzywa, mięso, jaja, sery i ryby. Była to nie tylko okazja do rozwijania kulinarnych talentów, ale także do doskonalenia ważnych umiejętności zawodowych.

Z entuzjazmem uczestniczyli w różnych aktywnościach, rozwijając swoje zainteresowania i zdobywając nowe doświadczenia. Dla wielu z nich była to doskonała okazja do odkrycia swoich talentów i rozwoju zawodowego w przyjaznej, inspirującej atmosferze.


II. Zajęcia wyrównawcze z kompetencji cyfrowych.

W zajęciach brali udział uczniowie Branżowe Szkoły I Stopnia i Szkoły Przysposabiającej do Pracy.

Celem zajęć było:

1. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów poprzez naukę obsługi nowoczesnych narzędzi technologicznych i programów komputerowych.
2. Wzmacnianie kreatywności, samodzielności i logicznego myślenia poprzez różnorodne aktywności praktyczne.
3. Podnoszenie świadomości na temat bezpieczeństwa w Internecie, w tym ochrony danych osobowych i identyfikowania potencjalnych zagrożeń online.
4. Przygotowanie do funkcjonowania w cyfrowym świecie oraz do wymagań współczesnego rynku pracy.

Program wzmacniał kreatywność, samodzielność oraz umiejętności społeczne, jednocześnie ucząc zasad bezpieczeństwa w Internecie. Uczniowie zdobyli nowoczesne umiejętności, które przygotowują ich do funkcjonowania w cyfrowym świecie i przyszłego życia zawodowego.

Zajęcia odbywały się w trzech blokach tematycznych:

Blok 1: Podstawy technologii z wykorzystaniem podłogi interaktywnej i drukarki 3D

  • Rozwój koordynacji ruchowej i zdolności współpracy.
  • Wprowadzenie do podstaw myślenia algorytmicznego i przestrzennego.
  • Nauka projektowania obiektów 3D oraz korzystania z drukarki 3D.
  • Zrozumienie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z technologii.

Blok 2: Tworzenie treści cyfrowych z wykorzystaniem Worda i Canvy

  • Opanowanie podstawowych funkcji edytora tekstu Microsoft Word.
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia i edytowania grafiki w narzędziach takich jak Canva.
  • Wzmacnianie zdolności opowiadania historii poprzez tekst i obrazy.
  • Nauka pracy zespołowej i komunikacji w ramach wspólnych projektów.
  • Zasady bezpiecznego korzystania z treści dostępnych w sieci.

Blok 3: Programowanie i robotyka z wykorzystaniem Mbotów

  • Wprowadzenie do programowania w przystępnej i atrakcyjnej formie.
  • Rozwijanie zdolności logicznego myślenia i planowania działań.
  • Nauka sterowania robotami oraz realizacja prostych zadań programistycznych.
  • Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów w grupie.
  • Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych i oprogramowania.

Każdy z celów został dostosowany do możliwości i potrzeb uczniów, co pozwoliło na efektywne i angażujące zajęcia.